Kde se vzal Moleskine?

Když se vysloví jméno Moleskine, většině lidí vytane na mysli zápisník v černých deskách obepnutý praktickou gumičkou. Jak to však s tradicí tohoto zápisníku bylo a kde se vlastně vzala značka Moleskine tak, jak ji známe dnes?

Legendární začátky

Zápisník Moleskine navazuje na tradici legendárního zápisníku používaného umělci a mysliteli v minulých dvou stoletích. Oblíbil si ho například Vincent van Gogh, Pablo Picasso nebo Ernest Hemingway. Zdánlivě obyčejný černý obdélník obsahoval náčrty, poznámky, příběhy a myšlenky, ze kterých později vznikly slavné malby nebo stránky knih, které jsou dnes nedílnou součástí světového kulturního dědictví. Tyto legendární zápisníky začaly postupně v polovině 80. let 19. století z trhu mizet, až vymizely docela. Současné „malé černé zápisníky“ tedy nejsou ve skutečnosti tytéž, do kterých ony slavné osobnosti psaly, ale jsou produktem prozíravého obchodního ducha, který se jimi nechal v polovině 90. let minulého století inspirovat. A neinspiroval se pouze podobou zápisníků, ale i názvem. Jméno značky Moleskine totiž pochází od dalšího slavného majitele původního historického zápisníku, anglického cestovatele Bruce Chatwina, který tak svůj oblíbený zápisník překřtil v knize Cesty písní.

 

Zápisník Moleskine

Moleskine dnes


V následujících letech se Moleskine rozrostl ve značku, která zahrnuje - jak to sám Moleskine nazývá - "rodinu nomádských produktů" zaměřených na naši mobilní identitu, rozmanité fyzické a digitální nástroje pro cesty skutečné, i ty v přeneseném smyslu slova: zápisníky, sešity, tašky, aplikace, psací potřeby a doplňky pro čtení. Všechny produkty jsou vzájemně po funkční i formální stránce komplementární a vytvářejí platformu otevřenou kreativitě a sebevyjádření. Od knihy, kterou teprve její majitel napíše, přes potřeby nezbytné pro její napsání, digitální systémy, které dávají co nejsvobodnější průchod kreativnímu vyjádření, až po tašky obsahující vše, co pro život v pohybu potřebujeme.


Zápisníky, psací potřeby, aplikace a pouzdra Moleskine

 

                                    

Moleskine a osobní identita aneb význam jedinečného vkladu


U značky Moleskine je skutečně z čeho vybírat. Můžeme si jejich produkty pořizovat z řady důvodů, kvůli značce samotné, kvůli designu, funkčnosti... Čeho si však jsou vědomi i v Moleskine, bez našeho osobního a jedinečného vkladu jsou to jen prázdné a zaměnitelné formy. Teprve obsah, který je dovnitř zaznamenán a který je v nich uchováván, je pozvedá výše a transformuje v něco víc. A v tom skvěle navazuje i tradici prvních malých černých zápisníků, které jsou dnes pevnou součástí našeho kulturního dědictví.

 

Publikováno